torsdag 20. november 2008

DRAMA AKTIVITET MED SPRÅKUTVIKLING

Vi har valgt språk og tanke og Målet for aktiviteten er at barna skal kunne greie og gjenfortelle og huske en historie de har hørt.


Aktiviteten:

Aktiviteten går ut på å gjenfortelle et eventyr. Først leser læreren eventyret høyt for en gruppe på 5 elever. Deretter skal elevene ta hver sin dukke som de selv har vært med på å lage, å spille dette eventyret de har hørt. Det er 4 av elevene som skal spille og snakke for de de forskjellige dukkene, mens den andre er forteller handling underveis om hvor de skal, hvor de er og hva som skjer. De andre 4 snakker replikker fra skue spillet.

vi valgte "Gullhår og de tre bjørnene" fordi det er et klassisk eventyr som har en enkel handling og er lett og huske. Eventyret handler om 3 bjørner og en jente. Disse rollene ble fordelt mellom barna etter eventyret ble lest. I dette eventyret er det lette setninger som fanger spenning og interesse hos barna slik at de husker da replikker. Et eksempel på en replikk er - « noen har spist av grøten min».dette er en replikk som er gjentatt flere ganger i eventyret gjør det derfor lettere for barna gjenfortelle. I hele eventyret er det setninger og ord som blir gjentatt flere ganger,Disse setningene er enkle, korte og lett og huske.


Arbeid før aktiviteten.


Man starter med å finne frem maling og materialer som pensler og saks.Vi lærerne satt oss ned sammen med barna og satt sammen kropper og hoder på bjørnene og Gullhår. Etter alle hadde gjort det, satt vi pinnene på kroppene sammen med barna slik at dukkene er klare til å bli malt.Etter barna har malt bjørnene og ansikt på dukkene, får de utdelt ark med sirkler som skal være ørene på bjørnen,som de skal klippe ut og male. Når de var ferdige med ørene og de er tørre, tok vi voksen å limte de på med lim pistol. Denne oppgaven gjorde vi voksne fordi lim pistolen er varm.



Ingen kommentarer: